Thomas Jordan,
forskare och lärare vid Göteborgs universitet, inbjuder till:


Fortbildning i konflikthantering för organisationskonsulter och personalspecialister

Introduktion

Jag startade i början av 2005 ett fortbildningsprogram för organisationskonsulter och personalspecialister som vill vidareutveckla sina färdigheter i att arbeta med konflikter och främjande av robusta samarbetskulturer. Programmet består av fem 2-dagars workshops med olika teman. Du kan delta i enstaka workshops efter intresse eller systematiskt delta i hela serien för att få en mer grundlig fortbildning inom området.

I dessa workshops varvas teori med övningar och samtal. Kursinnehållet bygger på forskning om arbetsplatskonflikter och samarbetskulturer, på erfarenheterna från över tio års arbete med universitetskurser i konfliktlösning upp till 80-poängsnivå vid Göteborgs universitet, samt ett 100-tal genomförda tvådagarskurser med organisationskonsulter och personalspecialister. Workshopserien arrangeras av mig i egen regi och är inte en del av universitetets kursutbud. Vi arbetar i grupper om högst ca 15 personer och får därför goda förutsättningar för rika lärandeprocesser som drar nytta av deltagarnas egna kunskaper och erfarenheter. Förutom den kunskapsförmedling kurserna ger möter du erfarna kollegor från olika delar av landet

 

2-dagars workshops

Fem olika 2-dagarskurser finns i programmet, med följande teman:

I. Konfliktkunskap och konfliktdiagnos
II. Kommunikation i konfliktsituationer
III. Konfliktinterventioner
IV. Konfliktvägledarrollen
V. Systematiskt arbete med förebyggande och hantering av arbetsplatskonflikter

Närmare presentationer av innehållet ges nedan.

 

Workshop I: Konfliktkunskap och konfliktdiagnos

Att kunna identifiera de aktiva ingredienserna i en konflikt, samt kunna förstå "hur konflikten fungerar" är en förutsättning för att kunna välja adekvata sätt att arbeta med konflikten. I denna workshop bygger vi under första dagen upp en vokabulär för att kunna beskriva och förstå arbetsplatskonflikter. Bl.a. behandlas individ-, process-, och systemnivåerna i konflikter, Galtungs ABC-modell, olika konflikttypologier och Glasls eskalationstrappa. En diagnosmodell presenteras och tillämpas under andra dagen på ett av deltagarnas egna konfliktfall. Under andra dagens eftermiddag fokuserar vi konfliktpsykologi och arbetar bl.a. med motpartsbilder och vad olika grader av medvetenhet/omedvetenhet betyder för konfliktparternas attityder och agerande.

Kurstillfälle:
3-4 februari 2011 Stockholm

 

Workshop II: Kommunikation i konfliktsituationer

I denna kurs ges en översikt över olika ansatser för att träna konstruktiv kommunikation i konfliktsituationer. Organisationskonsulten behöver givetvis själv vara skicklig i kom­mu­nikation, men kursen ger också en introduktion till kommunikationsprinciper som kan ingå i egna konsultinsatser vid behandlande och förebyggande arbete. Förutom grunderna i konstruktiv kommunikation behandlas särskilda ansatser som dialog enligt NVC ("non-violent com­mu­nication"), intressebaserade förhand­lingar (Harvardmetoden), skonsamma överkörningar, Schulz von Thuns kommunikations­kvadrat, chefens besvärliga samtal och forumspel. Ett antal olika övningsformat demonstreras, så som forumspel och rollspel av förhandlingar och medarbetarsamtal.

Kurstillfälle:
10-11 mars 2011 Stockholm

 

Workshop III: Konfliktinterventioner

Kursen syftar till att vidga deltagarens repertoar av interventionsmetoder samt vidareutveckla färdigheten att välja en metod som är anpassad till den unika situationen. Vi behandlar och övar uppdragsformulering med hjälp av en checklista och jämför starka och svaga sidor med att göra enskilda intervjuer, samla alla till konfliktinternat respektive handleda chefen. En lättanvänd interventionsmatris som ger en god överblick över möjliga ansatser demonstreras. Vi inventerar fördelar och nackdelar med tre typer av internventionsansatser: intervjubaserade kartläggningar, processarbete i internatform och handledning av chefer. Ett urval tekniker för konfliktarbete presenteras. Kursen behandlar också professionalitet i konflit­interventioner samt hur konsultens egna behov kan störa insatsen.
Förkunskapskrav: Kursen förutsätter förtrogenhet med de begrepp och modeller som behandlas i kursen Konfliktkunskap och konfliktdiagnos.

Kurstillfälle:
7-8 april 2011 Stockholm

 

Workshop IV: Konfliktvägledarrollen

En konfliktvägledare är en person som har kompetens att stödja ett företags eller en annan organisations arbete med att förebygga, hantera och lära av konflikter och andra samarbetssvårigheter. Konfliktvägledaren kan vara intern (t.ex. vid personal­avdelning eller intern företagshälsa) eller extern (t.ex. via ramavtal med en företagshälsa eller organisationskonsult). I kursen behandlas konfliktvägledarens olika roller, som rådgivare, bollplank, medlare, processledare, fortbildare och kunskapsbärare. Genom rollspel levandegörs och diskuteras konfliktvägledarens rollförståelse och kompetenskrav. En halv kursdag ägnas åt en medlingssimulation. En lättanvänd modell för att handleda chefer i konflikthantering presenteras och demonstreras.
Kursen bör kombineras med åtminstone workshop I och II. 

Kurstillfällen:
5-6 maj 2011 Stockholm

 

Workshop V: Strategier för robusta samarbetskulturer

Kursen presenterar en metodik för att systematiskt bygga robusta samarbetskulturer i företag, förvaltningar och andra organisationer. Målet är att stärka kapaciteten för tidig problemlösning, att ha goda förutsättningar att kunna avsluta konflikter när parterna inte kan komma överens, samt att ha konstruktiva redskap för att hantera de konflikter som inte går att avsluta ber beslut. En metodik för att diagnosticera arbetsplatsens befintliga förutsättningar och problemlösningsformer samt för att utveckla åtgärdsförslag demonstreras. Kursen behandlar flera instrument som kan användas såväl i systematiskt organisations­utvecklingsarbete som i mer avgränsade insatser. Element som kan ingå i organisationens strategi för att främja gott samarbete samt förebygga och hantera konflikter diskuteras, så som: forum för tidig problemlösning, åtgärder för att stärka ledares och medarbetares färdigheter i konstruktiv problemlösning, metoder att utveckla en problemlösande kultur, policies, maktmedel, signalsystem och instanser att vända sig till vid konflikter.

Kurstillfälle:
13-14 juni 2011 Stockholm

 

Kursledare

Thomas Jordan är docent, forskare och lärare vid Institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han har forskat om konflikter, samarbete och vuxenutveckling sedan mitten av 90-talet. Dessförinnan var han forskare och lärare vid Handelshögskolan i Göteborg. År 2000 tilldelades han den pedagogiska utmärkelsen "Handels Pärla." Han var en av de som byggde upp de kurser i konfliktlösning som ges vid Göteborgs universitet sedan 1993. Dessa kurser är inriktade på färdighetsutveckling i konflikthantering och kommunikation (se www.av.gu.se/kl). Han är författaren till en omfattande webbplats om arbetsplatskonflikter: arbetsplatskonflikt.av.gu.se. Han arbetar främst med forskning och undervisning inom och utanför universitetet, men har även i mindre skala varit konsult i arbetsplatskonflikter. Under de senaste åren har han i ökande utsträckning arbetat med att leda kurser och seminarier om konflikthantering och angränsande teman för ledare, organisationskonsulter, fackligt aktiva och andra intresserade.

En videoföreläsning med Thomas Jordan finns tillgänglig på webbplatsen arbetsplatskonflikt.av.gu.se inom sektionen "Special."

 

Praktisk information

Målgrupp: Kurserna riktar sig till organisationskonsulter, beteendevetare inom företagshälsovård och personalspecialister med inriktning på chefshandledning, ledarutveckling och personalvård.

Tider: Kurserna omfattar normalt 2 dagar, 9.00-17.00 dag 1 och 8.30-16.00 dag 2.

Plats: Centralt i Stockholm. Kurslokaler meddelas senare.

Kursavgift: 6.000 kr (exkl. moms) per deltagare och 2-dagarskurs. Kursavgiften inkluderar lunch, kaffe och kursmaterial. Ev. logi ordnas av deltagaren själv.

Frågor: Har du frågor kring kurserna kan du kontakta Thomas Jordan per e-post, thomas.jordan@perspectus.se eller ringa på telefon 031-786 5663.

Anmälan: Vi tar helst emot anmälan per e-post: thomas.jordan@perspectus.se . Ange kursnamn, datum, namn på kursdeltagaren och vem fakturan på kursavgiften ska ställas till. Kursavgiften faktureras efter genomgången kurs.