Coaching Personlig
handledning för utveckling
Coaching
är ett effektivt och individuellt anpassat sätt att utvecklas
som ledare och person. Du träffar regelbundet en coach och samtalar
och reflekterar med denne över det som är angeläget för
dig i din yrkesroll och livssituation. Arbetet kan inriktas på hanteringen
av konkreta problem och uppgifter, men syftar alltid till att utveckla
insikter och färdigheter som är värdefulla i ett helhetsperspektiv.
Hur vi arbetar
Coaching bygger
på en förtroendefull relation och sätter klientens behov
och önskemål i centrum. Jag har inte en färdig målbild
av vad som ska göras och vad resultatet ska bli. Det är du som
en unik person som står i centrum och det är du och de frågor
och dilemman du har som är utgångspunkten för arbetet.
Processen kommer säkert att leda till omvärderingar av vad du
ser som viktigt och självklart, men ingen av oss vet i förväg
i vilken riktning processen går. Jag arbetar inte med att diagnosticera
dig enligt någon enkel modell över personlighetstyper eller
utvecklingsfaser. Jag är intresserad av dig och hur du ser på
dina uppgifter och på dig själv.
Min roll är att assistera dig i arbetet med att klargöra och
utveckla vad du vill och önskar, att utveckla din insikt i hur den
situation du befinner dig i fungerar och att stärka de färdigheter
du behöver för att kunna uträtta det du vill kunna uträtta.
Du väljer själv i vilken mån du vill fokusera på
konkreta problem och i vilken mån du vill arbeta med din personliga
utveckling som människa och ledare. Jag har en bred repertoar av
kunskaper, frågor, metoder och tekniker som gör det möjligt
att ta fram just det som passar in i den situation och fas vi befinner
oss i.
Arbetet inleds med att vi lär känna varandra och enas om en
preliminär inriktning på samarbetet. Därefter används
aktuella problem och dilemman som utgångspunkter för arbete
med insikt, problemlösning, lärande och färdighetsutveckling.
Vi träffas i de former och med den frekvens som passar dig bäst.
Normalt börjar vi med ett tvåtimmarspass och fortsätter
därefter med arbetspass om 1-1 1/2 timma varannan eller var tredje
vecka. Om det behövs kan vi lägga in särskilda arbetspass
för att arbeta med särskilda teman och metoder. Det är
också möjligt att utföra delar av coachingen via e-post.
Fördelar med detta arbetssätt är stor flexibilitet i tidsanvändning
och möjligheten att reflektera över och skriva om speciella
frågor i omgångar.
Det gemensamma arbetet kan, om vi båda gör ett bra jobb, leda
till en stärkt förmåga att konstruktivt påverka
och gestalta skeenden inom det egna arbetsfältet. Det kan också
innebära en djupgående förändring av hur du upplever
dig själv och din roll och synliggöra nya dimensioner för
meningsfull och tillfredställande verksamhet.
Vem är Thomas
Jordan?
Jag
har i botten en gedigen samhällsvetenskaplig utbildning. Min
akademiska grundexamen är internationell ekonom. Jag har doktorerat
i ämnet ekonomisk geografi, där min specialitet var internationell
branschanalys, d.v.s. förståelsen av hur olika branscher
fungerar. Jag har undervisat i ämnena ekonomisk geografi och
internationella relationer vid Göteborgs universitet mellan 1985
och 1999. Jag är också docent, vilket innebär att
jag är behörig att handleda forskarstuderande. |
|
Parallellt
med arbetet inom det samhällsvetenskapliga området började
jag i mitten av 1980-talet seriöst studera psykologi, särskilt
vad gäller utveckling och mognad i vuxenlivet. 1993 var jag kursansvarig
vid starten av kursen Konfliktlösning vid Göteborgs universitet.
Sedan 1995 är mitt huvudsakliga område för forskning och
undervisning konflikthantering, särskilt hur skillnader i människors
föreställningsvärldar leder till skillnader i deras sätt
att hantera konflikter. Jag har också arbetat med buddhistisk filosofi
och psykologi.
Jag har inom
ramen för en rad forskningsprojekt genomfört ett stort antal
intervjuer med människor från olika områden i samhället.
Dessa har handlat om frågeställningar som har varit personligen
viktiga för deltagarna, i synnerhet vad gäller forskningen om
arbetsplatskonflikter. Intervjuerna har många gånger visat
sig ha en kraftfull verkan för deltagarna, både i form av djupare
insikt och större medvetenhet och i form av en närmast terapeutisk
bearbetning av smärtsamma upplevelser. Erfarenheterna från
dessa möten har lärt mig mycket som jag har nytta av i handledningsarbetet.
Jag har vid sidan av min akademiska verksamhet också arbetat som
konsult i arbetsplatskonflikter samt som föredragshållare och
seminarieledare i ledarskapsfrågor och konflikthantering. Stora
delar av det jag lärt mig har jag gjort tillgängligt för
allmänheten i pedagogisk form på webbplatsen Arbetsplatskonflikt
(URL: arbetsplatskonflikt.av.gu.se)
Vad jag kan
Jag har samlat
på mig omfattande kunskaper i vuxenlivets psykologi och utvecklingsmönster,
konflikthantering och vetenskaplig teori och metod. Bland de färdigheter
jag utvecklat finns:
En ovanligt väl utvecklad förmåga att sätta
mig in i hur andra människor tänker, känner och reagerar.
Denna förmåga är värdefull för att kunna kommunicera
effektivt även när det finns stora skillnader i föreställningsvärldar.
En god pedagogisk förmåga, d.v.s. förmåga
att presentera komplex kunskap på ett lättbegripligt och intressant
sätt. Jag kan skapa kontakt och uppmärksamhet i enskilda samtalsituationer
och i större grupper.
En starkt utpräglad analytisk förmåga, i synnerhet
att identifiera och klargöra komplexa orsakssammanhang bakom enskilda
händelser och förhållanden. En sådan insikt är
nyckeln till att göra goda bedömningar av möjliga framtida
konsekvenser av olika handlingsalternativ.
En god förmåga att lyssna. Jag är inte rädd
för andras (eller mina egna) känslor och jag kan lyssna med
sympati och utan fördömanden även på det som är
obehagligt och pinsamt.
Mina värden
Min egen drivkraft
är att efter förmåga bidra till utvecklingsprocesser som
stärker ett människovärdigt samhälle präglat
av respekt, äkthet och möjlighet och frihet för individer
att gestalta meningsfulla livsvägar för sig själva och
andra. Jag ser arbetet med att utveckla större medvetenhet, självinsikt
och förståelse av komplexitet som ett avgörande bidrag
till ett bättre samhälle i det lilla och det stora.
De kvaliteter som psykologen Carl Rogers identifierade som avgörande
för mognad och utveckling i terapeutiska samtal är viktiga för
mig också i detta sammanhang:
1. Acceptans: att acceptera och respektera den andra personen som han
eller hon är, utan att döma.
2. Autenticitet: att vara ärlig och äkta i sina reaktioner.
Äktheten gör det lättare för klienten att själv
vara ärlig och äkta i sitt umgänge med sig själv.
3. Empati: att ha förmåga att sätta sig in i vad den andre
upplever och kunna förmedla att den andres upplevelse blivit uppfattad
och accepterad.
Jag ser givetvis tystnadsplikt kring känslig information som en absolut
förutsättning för att jag ska kunna göra ett gott
arbete.
Min lojalitet gäller goda helhetslösningar snarare än enskilda
individers, gruppers eller organisationers särintressen. Det betyder
att jag inte tillåter att jag görs till ett verktyg för
ändamål som inte tjänar goda syften. Om en situation skulle
uppstå där mina etiska värden utmanas kommer jag att säga
detta och klargöra var mina gränser går.
Direktkontakt
Om du vill
höra dig för med mig om förutsättningarna för
ett samarbete är du välkommen att kontakta mig. Jag arbetar
en stor del av tiden i mitt hem i Ljungskile, och kan där nås
på telefon:
Hemtelefon: 0522-22316
Universitetet: 031-773 5663
Du kan också kontakta mig via e-post:
thomas.jordan@telia.com
|